W dobie XXI wieku biuro to już nie tylko miejsce pracy. Coraz częściej nazywane jest drugim domem pracownika i to nie bez powodu. Nie jest bowiem żadną tajemnicą, że w biurze spędzamy coraz więcej czasu i w wielu przypadkach w najbliższej przyszłości i gonienia za karierą się to nie zmieni. W takiej sytuacji bardzo ważna jest jego odpowiednia aranżacja. O czym pamiętać projektując biuro?

Przestrzeń do pracy

W biurze najważniejsza jest oczywiście przestrzeń do pracy i każdy się z tym zgodzi. Warto w związku z tym uwagę zwrócić na związane z tym regulacje. Między innymi te dotyczące poziomu hałasu czy też oświetlenia, a nawet wentylacji pomieszczenia i jego powierzchni. Wszystko po to, aby stworzyć dla pracownika możliwie optymalną przestrzeń, gdzie będzie on czuł się bezpiecznie i komfortowo. Tylko wtedy praca będzie bowiem efektywna. Z drugiej strony należy natomiast pamiętać, że aranżacja takiej przestrzeni powinna być też związana z branżą, w jakiej działa dana firma.

Niewłaściwa powierzchnia

Podstawą aranżacji jest powierzchnia danego biura. Tutaj wziąć pod uwagę trzeba przepisy prawne. Według nich pracodawca musi wydzielić pracownikowi co najmniej dwa metry kwadratowe wolnej powierzchni podłogi. Poza tym na każdego z pracowników przebywających w pomieszczeniu przypadać powinno trzynaście metrów sześciennych jego wolnej objętości.

Ulokowanie zbyt dużej liczby pracowników w jednym pomieszczeniu to jednak nie tylko konsekwencje prawne. Poza tym wpłynąć to może negatywnie na atmosferę pracowników i obniżać ich morale. To natomiast negatywnie przełoży się na ich efektywność, czego każdy przedsiębiorca chce przecież uniknąć.

Jednak z punktu widzenia efektywności stanowiska pracowników nie mogą być też od siebie zbyt oddalone. Wówczas dużą część pracy będą oni musieli poświęcać na komunikację.

Oświetlenie i klimatyzacja

W przypadku każdego biura bardzo ważne jest odpowiednie oświetlenie, co po części wiąże się też z właściwym rozmieszeniem sieci teleinformatycznej, a więc wszelkich gniazdek czy łączy internetowych. Oświetlenie planowane musi być w początkowej fazie aranżacji biura. Pozwoli to uniknąć ewentualnego niedoświetlenia poszczególnej części biura czy danego stanowiska. Poza tym ważne jest, aby natężenie światła było odpowiednie w odniesieniu do charakteru danego stanowiska. Tu warto posłużyć się pomocą specjalistów, których znaleźć można tutaj — projekty biur Dom Art Kraków.

Dodajmy jeszcze, że dobierając oświetlenie, uwagę zwrócić trzeba też na barwę źródła światła i oprawy. Im barwa opraw jest cieplejsza, tym biuro ma bardziej przytulny charakter. Chłodna barwa nadaje natomiast powierzchni charakter techniczny i industrialny.

Co jeszcze? Istotna jest również klimatyzacja. Powinna ona zapewniać pracownikom komfortowe warunki pracy niezależnie od warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz.

Biorąc pod uwagę wszystkie „za” i „przeciw” aranżacji takich biur wydaje się, że lepiej jest do tego zatrudnić specjalistów. Ich doświadczenie w takich pracach może się bowiem okazać bezcenne.